חשיבותה של תזונה לגיל השלישי

חשיבותה של תזונה לגיל השלישי עדי שלו מנהלת שירות תזונה ראשית

מאת עדי שלו, דיאטנית קלינית ומנהלת תחום תזונה בבית האבות נווה אורנים

אכילה היא צורך קיומי ופעילות משמעותית מאוד בחיי כל אדם. לפעולת האכילה (וכן כל המתלווה אליה) יש מלבד משמעויות פיזיולוגיות גם משמעויות תרבותיות, חברתיות ורגשיות. בשנים האחרונות עולה המודעות לכך שתזונה נבונה הכרחית לשמירה על הבריאות ולמניעת מחלות, ואף תורמת לאיכות החיים, אבל תזונה לגיל השלישי חשובה גם בהיבטים נוספים.

מה קורה מבחינת תזונה בגיל השלישי?

בגיל השלישי, לרוב, קשישים יורדים במשקל (במיוחד במסת הגוף הרזה, כלומר ברקמת השריר). זה לא בהכרח קשור לתפריט עצמו, אלא מסיבות שונות ומגוונות אחרות: יובש בפה, בעיות בחלל הפה, כאב, מחלות רקע רבות, בעיות בלעיסה (הנובעות מחסר בשיניים, היעדר שיניים תותבות או שימוש בתותבות שאינן מתאימות), בעיות בבליעה, נטילת תרופות שחלקן מורידות את התאבון, עצירות שמלווה לעיתים בכאבי בטן, מלאות, נפיחות מגזים ועוד.

לעיתים קרובות הסיבות לירידה באכילה הן גם רגשיות ופסיכולוגיות. כך למשל קשישים רבים מצויים בדיכאון בעקבות אובדנים, בדידות או מצב של תלות שלעיתים מלווה בתחושת אובדן שליטה על חייהם.

כמו כן, קשישים הסובלים ממקרים קשים של בעיות קוגניטיביות או דמנציה, לעיתים חסרים את ההבנה ואת התפקוד הדרוש לפעולת האכילה (כלומר, פשוט שוכחים כיצד לאכול). כמו כן, עם התקדמות הדמנציה תחושת הרעב והשובע נפגעת, ולכן ישנם מצבים של מיעוט אכילה או אכילת יתר.

 

חשיבות התזונה איננה רק פיזית

תזונה לגיל השלישי תמונת מנהבראש ובראשונה תזונה מאוזנת בגיל השלישי תורמת למצב הפיזי של הקשיש. יש בכוחה למנוע ולאזן ירידה טבעית ברקמת השריר, למנוע פצעי לחץ או לשפר את מצבם, למנוע אנמיה, זיהומים ודלקות ריאה. בכך, תזונה נכונה יכולה להוריד את הצורך באשפוז ואף להאריך את החיים.

אבל בנוסף להיבטים הפיזיים והבריאותיים, לתזונה יש גם תפקידים חברתיים, רגשיים, פסיכולוגיים ותרבותיים. כידוע, רוב אירועי החיים המשמחים מלווים באכילה התורמת לתחושת הנאה. בפרט בגיל השלישי, אכילה בחברותא מועילה לתחושת השייכות של הקשיש, למצבו הפסיכולוגי ולאיכות חייו. כמו כן טעמים מסויימים יכולים להזכיר את "בית אמא" ולתרום לתחושת נוסטלגיה וכן להעלות זיכרונות נעימים מן העבר.

לסיכום, למזון יש תפקיד מרכזי וחשוב בכל האספקטים של החיים בגיל השלישי. יש לשים על כך דגש ולדאוג לתזונה מיטבית, בריאה ומהנה. הכנו עבורכם גם הצעות פרקטיות ליישום במאמר: תזונה נבונה בגיל השלישי: איך עושים את זה נכון?

 

בבליוגרפיה: בכתיבת המאמר נעזרתי ב"לאכול ולחיות בכבוד" – מידע והמלצות, משרד הבריאות.

Leave a Comment